YOGA HOLD

Jeg underviser åbne yoga hold i det smukke bala yoga studio i Aarhus. Her kan du komme som elev, enten med medlemsskab med fri yoga eller med et klippekort, alt efter behov. På mine klasser møder du klassisk, balancerende og stabiliserende yoga, enten den fysisk krævende hatha yoga, den beroligende blide hatha eller den restituerende restorative yoga. Du kan se ugeskema og booke klasser via balayoga.dk.

 

BALA YOGA STUDIO

YOGA EVENTS & WORKSHOPS FORÅR 2019

SAVASANA SØNDAG

SØNDAG D.7. APRIL KL.10.00 – 12.30

I BALA YOGA STUDIO PÅ LILLE TORV I AARHUS

PRIS: 350 KR.

Savasana er elsket af de fleste pga. dens afslappende virkning efter en fysisk yoga praksis, men langt de fleste er klar over, hvor effektfuld denne stilling egentlig er, hvilke dybdeafspændende elementer den indeholder ved blot små tilpasninger, samt hvorfor vi overhovedet praktiserer den.

På denne søndag sættes fokus på savasana, på dens hensigt og på dens virkning. Du kan forvente fagligt input til forståelsen af savanasa. Vi starter herefter med en lettere dynamisk praksis, for at vække vores energi og herefter træder vi ind i et mere hvilende univers, hvor du vil blive guidet igennem forskellige versioner af savasana.

Alle kan deltage.

Medbring behageligt tøj, varme sokker og en varm trøje.

BOOKING

YOGA FOR BALANCE, STYRKE OG STABILISERING

I yoga berøres alle dele af dig, både din fysiske krop og dit mentale velvære, det vil sige hele dig. En yoga praksis ser ved første øjekast ud til blot at være en fysisk krævende og hård praksis, men fysikken står slet ikke ikke alene. Der arbejdes ud fra en filosofi, et bevægelsesmønster og en teknik, der tager udgangspunkt i at skabe lighed i din krop. Denne opmærksomhed på kroppen og de små finesser, får din bevidsthed til at stilne og du giver herved dine tanker og dit hoved mulighed for at tage en pause for al daglig tanke mylder og blot vende blikket indad. Herfor bliver yoga en praksis der inviterer både kroppen og sindet til at mærke hinanden og samarbejde.

Åndedraget spiller også en stor rolle i yoga, og dit åndedrag kan bruges med forskellige intentioner i både de statiske stillinger, ved flow og dynamiske bevægelser og i høj grad også i de dybdeafspændende yoga, den restorative yoga. Når åndedraget åbnes og blødgøres, løsnes ikke bare spændinger, men det lettere gør arbejdet i de forskellige stillinger, og i stedet for kaos og drama i de ellers fysiske krævende stillinger, kan du opleve en helt andet fred og ro i øjeblikket. Ligeledes kan generel frigørelse af din vejrtrækning også være medvirkende til, at du kan slippe din mentale kontrol og herved muliggøre mental forløsning og løse både mentale og kropslige spændinger.

KAN YOGA FJERNE STRESS?

Yoga styrker både krop og sind og du kan ved en kontinuerlig praksis opleve klar forbedret livskvalitet. Yoga har flere gange bevidst (også videnskabeligt) at være medvirkende til en bedre søvn, give mere energi og større overskud, give styrket immunforsvar, og give dig mere ro og generel velvære i dit liv.

Det er populært anno 2018 at sige at yoga kan ”fjerne stress”, og som stressrådgiver synes jeg, at det en rigtig farlig påstand at komme med. Denne påstand kan efterlade en stressramt med endnu et punkt på deres overflydte to do liste, og det at gå til yoga, kan worst case scenario blive endnu en stressfaktorer der skubber dig mod en endnu værre stressdiagnose.

Yogaen kan ikke fjerne stress som enestående behandling, men yogaen kan så absolut fungere som forebyggelse af stress og mindske lettere stresssymptomer. Yogaen kan give dig et åndehul i hverdagen og en pause fra tankemylderet, og da yogaen styrker både krop og sind, kan den gøre dig mere modstandsdygtig og du kan føle dig både mentalt og fysisk stærkere. Den primære faktorer til at yogaen nævnes som led i stressbehandling og forebyggelse, er at du i yogaen inviteres til at vende blikket indan, da yoga er en opmærksomhedskrævende praksis. Du kan herfor opleve at verden omkring dig bliver stille, udefrakommende impulser virker pludselig ligegyldige og med dette fokuserede blik mod dit indre, kan du opleve at møde dig selv lige præcis som du har det i øjeblikket. Åndedraget og pauserne mellem stillingerne giver dig en mulighed for at mærke hvordan du egentlig har det, og der skabes et rum for at opdage, reflektere og måske efterfølgende reagere.

Er du i tvivl om du har stress eller er du allerede sygemeldt, er du velkommen til at kontakte mig. Ved en enkelt afklarings session kan jeg afdække din individuelle situation, komme med en anbefaling og også give dig en vurdering på om yoga er praksis for dig lige nu, eller om den skal vente. Du kan læse meget mere om samtaler og forløb hos mig under STRESS – SAMTALER & FORLØB